23 January 2011

Education

Salam..

Education. Pendidikan.

Aku ada degree. Mun aku bekerja ngekot degree aku, aku jadi Engineer. Mun aku jadi Engineer, bole la aku ngegeh nak oh? Tapi aku sik mok jadi Engineer. Sik best. Aku mok jadi Cikgu coz aku memang minat benda ngajar-ngajar tok. Sikda rezeki aku jadi Cikgu. Tapi mun kinek tok, aku sik mok lah jadi Cikgu coz aku tok sik akan dapat tahan jadi Cikgu rasanya. So, teachers out there, aku salute ngan kitak orang. Lebih-lebih lagik yang ngaja miak pre-school atau cikgu kindegarten. Fuh.. terima kasih Cikgu!..


Apa yang sebenarnya aku nak cerita tok? Aku nak ngulas(mcm pengulas sukan gik ku rasa) orang yang selalu membeza-bezakan aku ada degree, diploma, spm, ngan lain-lain lah. Sakit rasa atiku. Apa hebat kau mun ko ada degree? Apa ko ingat orang ada spm jak sik bagus lah? Sik berguna lah? BODOH la ko kat sia. Sigek gik, ko keja gomen tek ko hebat lah? WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA... apa kata kau ya. Sik panjang akal ada jak. Maka tek ada degree, diploma. Hoi! sijil ko ya, ko guna untuk ko berpikir dengan lebih bagus agik. Iboh nak eksen dengan degree, diploma ko ya. Sik perlu ko nak sentiasa madah yang dirik ko ada degree. Kesian ku ngan ko. Sik juak ko sentiasa betol dalam molah keja ko. Uwekss!


Aku bekerja dikelilingi orang ada Degree, Diploma dan PhD pun ada. Ilek jak kamek orang. Sikda pun nak eksen or gago-gago nak madah aku ada Degree. Ada Degree, Diploma ya just untuk merik peluang yang lebih dalam kita milih kerja. Maksud aku, mun kita lom dapat keja nak, kita bole carik keja dari scale SPM sampey lah ke Degree. SPM pun bole kita apply. Nak Degree pun kita bole apply. Orang hanya ada SPM, yang vacant untuk SPM jak lah nya bole apply nak. Ya jak bezanya bah. Orang ada SPM, mun nya pandey berbisnes, rezeki nya akan dapat lebih dari orang ada Degree bah.


Sigek gik ko kenak ingat. Ko pandey (kira tek ada Degree pandey lah nak) ya anugerah dari siapa? Siapa merik ko otak camya? Pikir bah. Jangan ko sukati mesen jak nak ngeluar tuto ko. Mun aku lah nak mandang rendah ngan orang sikda Degree tok, aku pandang rendah lah ngan mak bapak aku? O tedah, sedih ati ku. Dengan kudrat nya duak, disokong oleh kakak ku duak orang yang sikda degree juak, jadilah aku kinektok yang ada Degree in Engineering. Maaflah readers, paksa ngegeh ngan Degree aku. Coz nak madah ngan orang ya, Degree ko ya sikda papa berbanding dengan Degree aku. Walhal, Degree aku pun sikda apa-apa... :(


Bah, ko pikir lah sendirik!





ladysarawak@blogspot.com
Vivian said...

aih..nang geram bena la ya..hehe

sabar..sabar..tp bena lah..ada org pandang rendah..tp nya mpun sik juak gney2 la ow..

Faizal n Fashitah said...

Ekekek...sapa hebat glak tek mala jak madah diriknya ada diploma degree tek? ekekekeke...

yaniejai said...

aoklahhh...geram asa ati ku tokk...tok kakaknya sikda degree diploma tokk...yerrr..yalah ku mls mun dah ada blog tokk...tauk ada ku komen juakk...ah ah ah ah....

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search